Noviisien karsinta 2013

Sofia ja Fanni.
kuva Marja Paananen

Noviisien 1 lohkon 2. valintakilpailu toi kulta- ja hopeafinaalipaikan Kokkolaan

Kokkolan Taitoluistelijoiden (KK)  Sofia Rintala ja Fanni Kivistö kisasivat Noviisien 1 lohkon 2. valintakilpailussa varman  kultafinaali ja ainakin hopeafinaali paikan Järvenpäässä viime viikonloppuna. Rintala voitti lohkosarjan ja varmisti näin paikan kultafinaalissa. Kivistö sijoittui kahdeksanneksi ja pääsee kisaamaan ainakin hopeafinaaliin. STLL vahvistaa kulta- ja hopeafinaaleihin päässeet luistelijat 9.-10.2. Espoossa (EsJt) ja Porvoossa (PTL) käytävien 2. ja 3. lohkon 2. valintakilpailuiden tulosten ratkettua.

Rintala ja Kivistö onnistuivat ohjelmissaan hienosti tiukassa paikassa ja saivat molemmat ennätyspisteensä. Valintakilpailuissa luistellaan vapaaohjelma kestoltaan 3 minuuttia +-10s. Ohjelman tulee sisältää enintään kuusi hyppyelementtiä, kolme piruettia ja askelsarja. Kaksikkoa valmentaa Kokkolan Taitoluistelijoiden päävalmentaja Marcel Malover.

Noviiseilla on kaksi loppukilpailua, kulta- ja hopeafinaali. Molempiin loppukilpailuihin saa osallistua enintään 24 luistelijaa. Tänä vuonna Suomi on jaettu kolmeen lohkoon, joissa järjestetään yhteensä kaksi valintakilpailua syys- ja kevätkaudella. Ensimmäisestä valintakilpailusta kultakin lohkolta kolme parasta pääsee kultafinaaliin. Heidän lisäksi 1. valintakilpailusta kaikkien lohkojen kolme eniten pistettä saanutta luistelijaa pääsee kultafinaaliin. Samoin jaetaan kultafinaalipaikat 2. valintakilpailusta. Hopeafinaalipaikat määräytyvät saman periaatteen mukaan.

Seuraavaksi jännätään Rintalan ja Kivistön suoritusta Kulta- ja hopeafinaalissa, joka luistellaan 17.3. Helsingin jäähallissa. Kisat järjestää Helsingfors Skriskoklubb (HSK)

teksti Marja Paananen

Fannin paikka on myöhemmin varmistunut Kultafinaalipaikaksi!