Vanhempien pelisäännöt

• Vanhempien rooli on kannustaa, kuskata ja kustantaa. Varsinainen valmentaminen kuuluu valmentajille ja ohjaajille. Tähän kuuluu, että valmennukseen ei puututa, vaan annetaan valmennusrauha valmentajille ja harjoittelurauha luistelijoille.

• Pienten luistelijoiden kohdalla lapselle voi olla tärkeää, että oma vanhempi on saattamassa pukuhuoneisiin, avustaa varusteiden kanssa ja on katsomassa harjoituksia. Tavoitteena kuitenkin on itsenäiset jääharjoitukset, joissa luistelija itse huolehtii varusteet, sitoo luistimet ja toimii hallilla omatoimisesti. Tämä tarkoittaa myös sitä, että vanhemmat eivät ole seuraamassa jatkuvasti harjoituksia (kilparyhmät).

Yhteisharjoitusten videokuvaaminen ja tallentaminen ei ole suotavaa. Muistetaan, että mikäli halutaan kuvata, niin se tehdään yksärien aikana.

• Huolehtikaa, että luistelijat tulevat ajoissa harjoituksiin, kilpailuihin ja muihin tapahtumiin, ja että mukana on oikeat varusteet.

• Muistattehan ilmoittaa valmentajalle hyvissä ajoin, jos luistelija on poissa harjoituksista (kilparyhmät ja muodostelmaluistelijat wa-ryhmissä), tai mikäli tietää myöhästyvänsä.

• Seuratkaa sähköposteja ja nettisivuja (huolehtikaa, että sähköpostinne ei ole täynnä ja, että antamanne osoite on käytössä, muuten jää tärkeää infoa saamatta). Nettisivuilla näkyy mahdolliset muuttuneet harjoitusajat ym. tietoa. Myös seuran Facebook-sivut ja Instagram-tili kannattaa ottaa seurantaan.

• Käytöstavat ja asiallinen keskustelu koskee viesintää kaikkien kanssa. Huomoihan tämän myös kirjoittaessa viestejä esimerkiksi seuran whatsapp-ryhmissä.

• Ensisijaisesti kilparyhmien vanhemmat ovat velvoitettuja osallistumaan seuran talkoisiin, koska seura maksaa osan kilpailumaksuista. Myös muista ryhmistä toivotetaan talkoolaisia tervetulleiksi.

• Jäähalli ei ole lasten leikkipaikka. Muistakaa, että harjoituksia seuraamaan tulleiden lasten paikka on katsomossa.

• Aikuinen on aina nuorelle malli, mikä on muistettava niin kielenkäytössä kuin muussakin käyttäytymisessä.

• Toimitaan yhteisten pelisääntöjen mukaan, niin kaikilla on kiva olla :)